Translate

zaterdag 3 mei 2014

De fabel van de Vlaamse groene autofiscaliteit

De Range Rover Evoque Pure, € 37 000 in Vlaanderen,
€ 49 000 in Nederland,  €100 500 in Denemarken. 
De Vlaamse regering pakt graag uit met de "vergroening" van de autofiscaliteit. Daar is vreemd genoeg niets van te merken in het straatbeeld, wel integendeel.
Wie de Vlaamse online belastingstool even uitprobeert, merkt al snel waar het schoentje knelt: de SUV-solden zijn voor onbepaalde tijd verlengd. Nu met extra gewestelijke korting!





Daadkrachtig milieubeleid?
In de Zevende Dag van vorige zondag haalde Koen Van den Heuvel de vergroening van de autofiscaliteit aan als voorbeeld van een daadkrachtig milieubeleid. Niets is echter minder waar. De kopers van olieverslindende wagens betalen minder dan ooit. Vlaanderen zet bovendien de andere gewesten een grote pad in de korf: het is haast onmogelijk om een ambitieuze autofiscaliteit in te voeren als Vlaanderen blijft kiezen voor braderijprijzen.

Eén luik van de autofiscaliteit, de Belasting op Inverkeerstelling (BIV), lijkt inderdaad "vergroend" in januari 2012: de CO2 uitstoot en Euro-norm worden de voornaamste parameters van deze belasting. Het bedrag dat je extra moet betalen voor wagens die meer uitstoten, is echter heel beperkt in verhouding tot de aankoopprijs. 
Is deze nieuwe Vlaamse BIV dan een effectief instrument in de vergroening van het wagenpark? En zet het mensen aan om te kiezen voor wagens die de welvaartstranfers richting olielanden beperken? Het straatbeeld doet alvast anders vermoeden: SUV's waren nooit populairder. Steek even een grens over en het verschil in wagenpark is frappant.

België SUV-kampioen
Een interessant merk om deze vaststelling te quantificeren is Land Rover. Dit merk heeft enkel SUV's in zijn gamma en wordt amper als bedrijfswagen ingeschreven.
Sinds 2005 is het marktaandeel van Land Rover in België verdubbeld, een stijging die zich voort zet in de laatste beschikbare maandcijfers (maart 2014). De vernieuwde fiscaliteit hakt er m.a.w. stilaan echt in...
In onderstaande tabel met verkoopcijfers van Land Rover wordt duidelijk dat België absoluut kampioen is wat de 'Land Rover verkoop' per inwoner betreft:

Landinwoners (2014)verkoop nieuwe LR (2012)verkochte LR /100 000 inw.
België11.190.649449840
Noorwegen5.109.05690718
Frankrijk65.885.000924814
Nederland16.848.90015229
Denemarken5.627.2351162

We laten zelfs een bergachtige en olierijke staat als Noorwegen ver achter ons. De kloof met Nederland, maar vooral Denemarken is enorm.
Op het gebied van ecofiscaliteit en klimaatbeleid is Denemarken niet toevallig een echte voorloper. De Deense verkoopcijfers zijn echter zo laag dat er ook een andere visie op sociale status lijkt ontstaan: SUV's voor de losers onder de rijken.


SUV-meerkost: € 300 in Vlaanderen vs € 10 000 in Nederland of € 50 000 in Denemarken
Wat betekent de vernieuwde Vlaamse BIV nu in de praktijk? We bekijken hiervoor de nieuwe fiscaliteit aan de hand van drie automodellen en vergelijken met
We beginnen met een van de zuinigere populaire modellen, de Volvo V40 D2 E-drive:

Volvo V40 D2
88gCO2, 115PK, 1257kg
Prijs incl. BTWBIVEindprijs consumentJaarlijkse belasting
Vlaanderen - vergroening€ 23.540€ 361€ 23.901€ 267
België - oud systeem€ 23.540€ 123€ 23.663€ 267
Nederland€ 24.867€ 1.628€ 26.495€ 1.384
Denemarken€ 40.715€ 188
(de verkoopprijzen vind je terug op de landelijke websites van de fabrikanten)

We stellen vast dat de Vlaamse BIV gestegen is t.o.v. het oude systeem, maar nog steeds tot de laagste van Europa behoort. De meerprijs in Denemarken bedraagt zo'n 70% tov de Vlaamse eindprijs.

Het tweede model is een "instap" Range Rover:

Range Rover Evoque Pure TD4
149gCO2, 150PK, 1635kg
Prijs incl. BTWBIVEindprijs consumentJaarlijkse belasting
Vlaanderen - vergroening€ 36.100€ 632€ 36.732€ 493
België - oud systeem€ 36.100€ 867€ 36.967€ 493
Nederland€ 36.410€ 13.090€ 49.500€ 1.832
Denemarken€ 100.531€ 680

Opmerkelijk genoeg blijkt dat de BIV gezakt is met zo'n € 230 t.o.v. het oude Belgische systeem, een mooie korting in de pocket dus. Ten opzichte van de V40 die zo'n 70% zuiniger is, bedraagt de fiscale meerprijs amper € 300. Je moet al gek zijn wil je daar een Range Rover Evoque voor laten staan. Onze Nederlandse vriend betaalt ondertussen wel meer dan € 10 000 extra. En de Deen? Die mag € 47 000 méér ophoesten dan t.o.v. een zuinige middenklassewagen, of 166% meer dan de Vlaamse eindprijs.

Kijken we vervolgens naar een zwaarder model Range Rover (maar nog lang niet de top):

Range Rover Sport SE SDV6
199gCO2, 292PK, 2115kg
Prijs incl. BTWBIVEindprijs consumentJaarlijkse belasting
Vlaanderen - vergroening€ 71.200€ 1.838€ 73.038€ 770
België  - oud systeem€ 71.200€ 4.957€ 76.157€ 770
Nederland€ 71.625€ 26.175€ 97.800€ 2.572
Denemarken€ 193.689€ 1.088

Nu wordt het pas echt interessant voor de Vlaamse Range Rover liefhebber: een niet te versmaden korting van € 3100 t.o.v. vroeger. En bekijk de verschillen met Denemarken en Nederland!
Bijna alles mag dan wel goedkoper zijn in Nederland, de Denen zijn dan wel het gelukkigste volk ter wereld, in Vlaanderen kan je tenminste nog voor een schappelijke prijs een luxe-SUV op de oprit zetten.

Update mei 2015: 

  • Jos Delbeke, "hoofd klimaat EU", geef in dit interview (uur 2)  aan dat de wagenfiscaliteit in België compleet verkeerd zit
  • In onderstaande grafiek van de Europese autoproducenten federatie wordt het verschil tussen een 'laissez-faire' beleid en een krachtig klimaat- en verkeersveiligheidbeleid zeer duidelijk:




Update december 2015: nieuwe hervorming

Na enkele steekproeven op de belastingswebsite van de Vlaamse Overheid, moet ik helaas vaststellen dat de tweede hervorming van de verkeersbelasting een maat voor niets is. Hier en daar is er € 300 bijgekomen, maar het grootste pijnpunt blijft en wordt ook aangeklaagd door de VAB:

           "Zo zijn de tariefverschillen te klein om de keuze van de consument te beïnvloeden"

Addendum

Kijken we naar alle nieuwe verkochte wagens in 2013, dan verwachten we gezien de nieuwe vergroende fiscaliteit en het enorme aandeel diesels, Vlaanderen (en dus België) vooraan de CO2 ranking van verkochte wagens in EU, quod non. Het enige land dat een gelijkaardig of groter aandeel diesels heeft en achter ons staat, is... Luxemburg. Als je de achterliggende databank analyseert, dan blijkt de gemiddelde dieselwagen in Nederland 16% minder te verbruiken dan zijn Belgische evenknie, de benzinevariant 13% minder.




.


Geen opmerkingen: